miercuri, 1 februarie 2017

Biscuiti multi-fruct, cu mei si nuci (fara gluten si lactate)


Deoarece nu ne dau pe spate (momentan) terciurile, incerc sa inglobez aceasta super-cereala - meiul - in compozitii cu texturi ce stiu ca au succes. Asa ca de aceasta data am pregatit niste biscuiti aromati si buni, in care am inclus si 3 fructe :-)



Pentru 7 biscuitei am folosit:
- 4 linguri de fulgi de mei (adica jumatate de ceasca mica)
- 1 ceasca de apa (aceeasi ceasca de mai sus) in care am pus sucul de la 1 portocala
- 70g miez de nuca macinat
- 70g banana coapta, zdrobita cu furculita
- 1 mar mic, fara coaja, ras si stors foarte bine de zeama
- 2 galbenusuri
- jumatate de lingurita de scortisoara


Fulgii de mei i-am pus in blender si maruntit ca sa obtin o granulatie asemanatoare malaiului. Intr-un ibric am pus apa cu sucul de portocala la fiert, iar cand au inceput sa apara primele bule (semn ca apa incepea sa fiarba) am turnat in ploaie meiul maruntit, am dat focul mic si am amestecat cu o lingura de lemn (sau spatula) energic, pret de 2-4 minute, pana ce meiul s-a ingrosat precum o mamaliga si a absorbit intreg lichidul. Este important sa amestecati continuu, pentru a nu se lipi de fundul vasului.

Separat, intr-un bol am pus banana zdrobita, nucile macinate, marul ras (scurs foarte bine de zeama!), scortisoara, meiul fiert si am amestecat bine.

Exista 2 variante de preparare, in functie de forma dorita si timpul avut la dispozitie:
A. In compozitia amestecata din bol adaugati si cele 2 galbenusuri si intreaga compozitie (care este destul de lichida) se toarna intr-o tava non-aderenta, mica, cu diametrul de 20cm care apoi se da la cuptorul preincalzit la 190 de grade timp de 35-45 minute, pana se rumeneste la suprafata in mod ademenitor. :-)

B. (varianta fotografiata) - compozitia FARA galbenusuri se toarna intr-un bol mic ceramic si se da la cuptor 25-30 min pana ce prinde o pojghita (crusta fina) deasupra, iar interiorul ramane in continuare moale, ca o mamaliga. Dupa cele 25-30 minute, compozitia se scoate din cuptor, se rastoarna intr-un bol si se pun pe rand galbenusurile, unul cate unul, amestecand energic cu o furculita. Prin aceasta modalitate, umiditatea din compozitie se evapora la cuptor si, dupa adaugarea galbenusurilor, se obtine un aluat vascos, dens, pe care il puteti pune gramajoare intr-o tava non-aderenta sau in tava tapetata cu hartie de copt. Gramajoarele se turtesc apoi in forma de biscuiti si se mai dau la cuptor inca 25 de minute (180 de grade).

In ambele variante, A sau B, fie ca va rezulta un fel de tarta (daca ati pus in tava) sau biscuiti (daca ati facut gramajoare), se consuma dupa ce s-au racit. Gustul este dulceag, satios, textura putin gumoasa, parfumeaza intreaga bucatarie. Pofta buna :-) !









8 comentarii:

  1. Se poate folosi si mei decorticat ? Sau doar fulgi de mei?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se poate folosi si mei decorticat, insa acesta trebuie sa stea la hidratat, apoi se clateste bine. Am ales sa folosesc fulgii de mei pentru a economisi timp :)

      Ștergere
  2. Multumesc mult pt raspunsul anterior.Mai am o intrebare: miezul de nuca trebuie hidratat in prealabil si apoi uscat pentru a putea fi folosit la copii pana intr-un an?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru o mai buna si usoara digestie, se recomanda ca miezul de nuca sa fie hidratat chiar si atunci cand este consumat de catre adulti. Cu toate acestea, atunci cand il folosesc in preparate, de regula nu il mai hidratez inainte.

      Conform ultimelor recomandari OMS, toti alergenii se introduc inaintea varstei de 1 an, insa in functie de istoricul de alergii din familie si particularitatile fiecarui copil, cel mai in masura sa va sfatuiasca este medicul pediatru.

      Cu multa placere :)

      Ștergere
  3. Bună. Ce cantitate de apa se pune la fiert împreună cu sucul de portocale? Ms

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, nu am posibilitatea acum de a cantari, dar am folosit o cescuta mica, de cafea. Important este sa fie aceeasi cescuta folosita, cum am specificat in reteta, pentru a se pastra raportul dintre mei si apa. Se masoara atat meiul cat si apa cu aceeasi cescuta.

      Ștergere
  4. Am înțeles asta. Ce nu îmi e clar e cantitatea de apa vs cantitatea de portocala. Sau se pune o ceașcă de lichid ( apa+portocala, doar apă, doar portocala)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cescuta de apa + sucul de portocala.. :-) Scuze, nu intelesesem eu bine intrebarea.

      Ștergere