luni, 27 noiembrie 2017

Pasta home-made pentru modelat figurine de Sarbatori


Ai zice ca-i aluat
Dar nu-i !
Daca vrei biscuiti,
Pui pofta-n cui !
Nu-i vreo tarta,
Nici grisina,
Nici macar vreo plastilina !
L-am decupat si l-am intins,
Ce sa fie, tu te-ai prins :-) ?


Internetul abunda in aceasta perioada de retete din care se poate obtine o pasta groasa precum plastilina folosita la decoratiuni de pus in brad ori pentru a lua amprente bebelusesti. Eu am pregatit "aluatul", folosind o cescuta de cafea ca si unitate de masura, astfel:

- 1 cescuta de sare
- 1 cescuta de faina alba
- jumatate de cescuta de apa
- jumatate de lingurita de turmenic

Puteti folosi ceasca, pahar, cana, orice, cu conditia sa masurati sarea, apa si faina cu acelasi obiect, pentru a pastra raportul corect. Turmenicul l-am folosit pentru a obtine o nuanta galbena; puteti pune mai mult, insa are un parfum destul de intepator, am preferat sa fiu prudenta si sa pastrez reteta in sfera "baby-friendly" :-) . Nuanta galbena se va diminua atunci cand figurinele se vor usca, dar se pot picta ulterior. Deasemenea, aluatul se poate imparti si colora diferit; de pilda, puteti obtine o nuanta de bleu cu ajutorul albastrului de metil. Sau puteti lasa figurinele complet albe, dupa plac.


Este de preferat ca sarea sa fie cat mai fina cu putinta, eu am avut sare de masa, obisnuita, pe care am blenduit-o cat de fin am reusit cu blenderul (o rasnita sigur ar fi performat mai bine!). Atentie insa, nu manevrati sarea (turnat in ceasca/blenduit) prea aproape de cei mici fiindca se degaja "valatuci" asemanatori celor de faina, adica un praf destul de innecacios. Puteti oferi celor mici, in functie de varsta, aluatul fie dupa ce ati amestecat putin intr-un bol toate ingredientele, fie dupa ce ati framantat pana la final.

Se framanta pana ce aluatul se ia de pe maini si de pe peretii bolului. Se intinde in strat subtire pe o foaie de silicon (teoretic si pe hartie de copt se poate, dar mie mi s-a parut ca se comporta mai bine foaia de silicon). Stratul nu trebuie sa aiba mai mult de 3-4mm pentru ca rezultatul sa nu fie unul "butucanos" :-). Atentie daca luati amprentele bebelusilor, stergeti-i pe manute ori picioruse cu servetele umede dupa operatiune, fiindca acest aluat, odata ce se usuca, lasa o fina pelicula albicioasa (ca un praf) pe piele. 


Cu ajutorul unei spatule foarte fine sau a unui cutit cu lama lata, se muta figurinele cu grija de pe foaia de silicon pe o bucata de carton taiata in prealabil sa se potriveasca pe calorifer. Se lasa de pe o zi pe alta la uscat si se dezlipesc cu grija de pe carton, tot cu ajutorul lamei unui cutit. Apoi se mai lasa 1-2 zile la aer, pentru a se usca in profunzime inainte de a le picta.
Exista si posibilitatea de a le usca la cuptor, insa exista riscul sa apara fisuri sau sa se deformeze usor; am preferat varianta cu uscatul pe calorifer.

* Acest aluat se comporta foarte bine si de pe o zi pe alta, daca este pus in folie alimentara, lasat la frigider si scos cu 5-10 minute inainte de a-l folosi.



Pentru decorul final, am asteptat sa fie bine uscate figurinele, apoi le-am pictat intr-un strat de tempera nediluat cu apa, am asteptat sa se usuce si acesta, apoi am desenat globuri si beteala cu ajutorul cariocilor de lipici cu sclipici. Se lasa sa se usuce foarte bine, apoi se pot atarna in brad, fie ca le legati cu panglica, sfoara, ori ata mai groasa. 


O alta varianta de a decora aceste figurine este sa le desenati cu ajutorul cariocilor:



Sarbatori Fericite ! :-)








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu